Friday, November 15, 2002

Amalkan semangat persaudaraan

Oleh Ahmad Tarmizi Zakaria
(Utusan Malaysia - 15 November 2002)

KETIBAAN Ramadan setiap tahun seharusnya memberikan banyak kesedaran dan keinsafan kepada seluruh umat Islam tentang kelebihan sikap tolong-menolong atau bantu-membantu antara sesama Muslim.

Ini memandangkan nilai-nilai murni seperti pengorbanan, mengamalkan cara hidup sederhana, perbelanjaan yang terurus atau berhemah dan kesediaan kita untuk menghulurkan bantuan serta berkongsi dengan orang yang susah juga merupakan nilai-nilai utama dalam mengukuhkan persaudaraan.

Sebagai contoh, cuba kita selami dan hayati nilai dan semangat berkorban sewaktu mengerjakan ibadah puasa. Ketika berpuasa, kita akan membataskan bahkan menahan diri daripada amalan atau tabiat yang biasa kita lakukan sehari-hari. Maka sudah tentulah natijah daripada pengorbanan ini tidak hanya terbatas kepada diri kita secara fizikalnya sahaja, tetapi turut meliputi perasaan, emosi, kesedaran dan keinsafan yang lebih tinggi dan sukar.

Nilai-nilai pengorbanan juga tidaklah sekadar suatu perkara yang perlu dihayati sewaktu Ramadan sahaja. Sikap berkorban perlu menjadi sebahagian daripada kehidupan seharian kita. Hanya dengan cara ini barulah umat Islam mampu untuk menjadi umat yang mempunyai keprihatinan dan tanggungjawab sosial serta berupaya untuk membawa perubahan walaupun terpaksa menempuh pelbagai cabaran dan rintangan.

Pengorbanan jugalah yang menjadi prasyarat utama dalam kerja-kerja yang berbentuk sukarela. Tanpa kesediaan kita untuk berkorban sama ada dari segi masa, tenaga, wang ringgit dan pelbagai bentuk kesenangan atau keselesaan diri tidak mungkin semangat kesukarelaan tersebut terlaksana.

Semangat pengorbanan diri juga memberi erti mengehadkan atau membataskan kepentingan dan keinginan diri bertujuan untuk membantu mereka yang kurang berkeupayaan atau kurang bernasib baik daripada kita. Secara realitinya, kebanyakan kita terlalu sukar untuk melibatkan diri dalam kerja-kerja yang memberi manfaat kepada orang lain. Kebanyakan kita akan mempersoalkan hal-hal yang berbentuk upah atau ganjaran daripada kerja-kerja yang bersifat sedemikian.

Sewajarnya, berteraskan semangat persaudaraan yang amat dituntut dalam Islam, ia perlu diletakkan di tempat yang teratas daripada perkara-perkara seumpama itu. Di sinilah Allah s.w.t. akan melihat adakah kita benar-benar ikhlas dalam melaksanakan tanggungjawab sesama Muslim. Jika semangat pengorbanan ini dapat direalisasikan, sudah tentu ia selaras dengan sikap dan semangat berkorban yang dianjurkan oleh Islam melalui ibadah puasa.

Bagi menghuraikan maksud pengorbanan secara lebih realistik dan relevan dengan masyarakat hari ini, ia bolehlah dipecahkan kepada amalan-amalan sama ada yang bersifat individu atau kolektif.

Secara individu, seseorang boleh memberikan sumbangannya kepada sesiapa sahaja yang memerlukan bantuannya. Manakala secara kolektif pula, kita memberikan bahagian atau berkongsi kebolehan dan keistimewaan yang ada pada diri kita untuk dimanfaatkan bersama-sama secara kumpulan atau berpasukan.

Oleh yang demikian, satu bentuk masyarakat yang harmonis dan saling tolong-menolong akan dapat direalisasikan seiring dengan kehendak Islam yang mahukan umatnya hidup bersatu padu dan erat antara satu sama lain.

Melalui ibadah puasa juga, kita turut dilatih untuk hidup secara sederhana. Bagi mereka yang terbiasa dengan kesenangan dan kemewahan haruslah cuba untuk mengorientasikan diri agar lebih sentiasa merendah diri, berhemah dan mudah untuk menghulurkan bantuan dan sumbangan. Umat Islam yang berpuasa harus sedar bahawa pembaziran dan boros merupakan sesuatu yang amat dibenci oleh Allah s.w.t.

Secara umumnya, amalan hidup secara sederhana amat menuntut kepada disiplin yang tinggi yang berupaya membentuk kekuatan peribadi seseorang Musim. Dengan kekuatan ini, barulah seseorang dapat keluar daripada sikap mementingkan dirinya semata-mata dan bersedia untuk menghulurkan tali persaudaraan kepada anggota masyarakat lain di sekelilingnya. Kesederhanaan juga akan menjadi pendorong kepada semangat pengorbanan yang akhirnya akan menguatkan nilai-nilai persaudaraan antara sesama Muslim.

Senario hari ini memperlihatkan kepada kita betapa nilai-nilai persaudaraan telah semakin terhakis lantaran manusia saling mengutamakan keperluan dirinya tanpa mempedulikan keperluan dan kesukaran orang lain. Oleh sebab itulah banyak negara-negara di dunia terutamanya negara-negara Islam sering menjadi mangsa tipu daya negara-negara lain yang sentiasa mencari peluang untuk melemahkan negara-negara yang sememangnya lemah itu.

Secara realitinya, sungguhpun Ramadan datang dan pergi, dan pelbagai kuliah, forum, dan ceramah dianjurkan, sebahagian besar masyarakat kita masih tidak sedar atau terpanggil untuk menghayati ajaran dan nilai-nilai puasa walaupun dalam bentuk kerja-kerja sukarela yang begitu mudah untuk dilakukan itu.

Masyarakat kita rata-ratanya mengamalkan puasa sebagai suatu amalan tradisi tahunan. Tidak lebih daripada itu. Manakala pengajaran daripada nilai-nilai puasa ini tidak sama sekali menjadi faktor penting kepada ibadah yang dilakukan.

Masyarakat Islam perlu diperkasakan dengan nilai-nilai yang tersirat di sebalik kegiatan-kegiatan berlapar di siang hari, berbuka dan bersahur, menunaikan solat sunat tarawih, memberi zakat fitrah dan menyambut Aidilfitri bagi menjamin pahala daripada Allah s.w.t.

Sesungguhnya, semangat berkorban, bersederhana, dan amalan perkongsian itu seharusnya dihayati dan dibudayakan dalam kehidupan sehari-hari kita termasuk selepas berlalunya bulan Ramadan.

Keadaan ini jika terus diamalkan dalam masyarakat sudah pasti matlamat untuk membentuk masyarakat yang harmonis dan bersatu padu dapat dicapai sepenuhnya. Moga-moga Ramadan yang kita tempuhi bersama pada kali ini akan dapat mendidik kita untuk menjadi umat yang benar-benar bertakwa.

Monday, November 11, 2002

Memeriahkan Ramadan menurut sunah

Oleh Ahmad Tarmizi Zakaria
(Utusan Malaysia - 11 November 2002)

BULAN Ramadan atau bulan puasa bagi umat Islam bukanlah sekadar salah satu bulan Hijrah dalam kalendar Islam semata-mata. Bulan Ramadan mempunyai makna dan keistimewaannya yang tersendiri yang tidak terdapat pada bulan-bulan yang lain.

Secara hakikatnya, Ramadan merupakan satu proses perpindahan daripada kehidupan materialistik yang penuh de-ngan pelbagai unsur keduniaan kepada alam ruhiyyah yang penuh dengan penyucian jiwa dan amalan-amalan rohaniah. Ramadan juga merupakan satu bulan yang penuh dengan amal ibadat yang mampu untuk mendekatkan diri kita kepada Allah s.w.t, bermula dengan membaca al-Quran, menahan nafsu dengan berpuasa, mendirikan solat malam (qiamullail), beriktikaf di masjid hinggalah kepada amal-amal ibadat yang lain. Semuanya terangkum dalam rangka merealisasikan inti pati ajaran dan hikmah puasa Ramadan iaitu agar seluruh umat Islam menjadi orang-orang yang bertakwa.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :

Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa. (Surah Al-Baqarah : 183)

Selain itu, bulan Ramadan juga merupakan satu bulan tarbiyah atau latihan bagi meningkatkan kualiti peribadi seseorang Muslim. Ini dapat dilihat kepada asas utama puasa disyariatkan iaitu supaya umat Islam dapat meningkatkan nilai dirinya di sisi Allah s.w.t menerusi jalan takwa di samping melaksanakan amal ibadat lain sepanjang bulan Ramadan.

Antara amalan-amalan yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w sepanjang bulan Ramadan sebagai panduan kepada umatnya adalah seperti berikut:

1. Melaksanakan ibadah puasa.

Rasulullah s.a.w. sebagai nabi dan rasul yang juga merupakan kekasih Allah tidak terkecuali daripada mengerjakan ibadah puasa. Amalan dan perbuatan Rasulullah ini menjadi contoh ikutan kepada umat-umatnya yang lain untuk sama-sama menunaikannya sebagai satu kewajipan.

2. Membaca dan menghayati al-Quran.

Antara kemuliaan bulan Ramadan adalah diturunkan padanya kitab suci al-Quran pada bulan tersebut. Menurut satu riwayat dari Imam Bukhari, pada bulan Ramadan, malaikat Jibril akan turun dan memperdengarkan bacaan al-Quran kepada Rasulullah s.a.w.

Maka, tidak hairanlah jika kita dapati Rasulullah s.a.w sentiasa memperbanyakkan amalan membaca al-Quran pada bulan Ramadan berbanding pada bulan-bulan lain. Sesungguhnya, ramai di kalangan ulama yang berpendapat bahawa kegiatan utama umat Islam selain berpuasa ialah membaca al-Quran sama ada pada waktu siang hari mahupun di malam bulan Ramadan.

3. Mengerjakan solat tarawih.

Di samping amalan-amalan pada waktu siang hari, Rasulullah s.a.w tidak sama sekali meninggalkan ibadah sunat yang amat dituntut iaitu berqiamullail yang pada zaman sekarang lebih dikenali dengan solat tarawih. Ibadat itu dilaksanakan oleh Baginda s.a.w bersama para sahabatnya yang menjadi ikutan sekalian kaum muslimin pada waktu itu.

4. Beriktikaf di dalam masjid.

Di sepanjang bulan Ramadan, antara amalan sunat yang sering dilakukan oleh Rasulullah s.a.w adalah beriktikaf iaitu duduk diam di dalam masjid dengan niat beribadat kepada Allah s.w.t. Menurut satu riwayat, Rasulullah s.a.w melakukan amalan iktikaf tersebut pada awal, pertengahan dan terutamanya pada 10 hari terakhir bulan Ramadan. Ibadat ini, walaupun nampak ringan, namun hakikatnya merupakan sesuatu yang berat untuk dilaksanakan malah sering diabaikan oleh kebanyakan umat Islam.

5. Memberi makan untuk orang berbuka dan bersedekah.

Salah satu amalan yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w pada bulan Ramadan ialah menyediakan juadah berbuka kepada kaum muslimin yang berpuasa. Sabda Baginda s.a.w dalam sebuah hadis yang bermaksud :

Sesiapa yang memberi makan kepada orang-orang yang berpuasa, maka dia mendapat pahala seperti pahala orang yang berpuasa itu, tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa tersebut.

Amalan menyediakan makanan dan bersedekah pada bulan Ramadan bukan sekadar untuk keperluan berbuka semata-mata bahkan untuk segala bentuk amalan kebajikan. Pada bulan Ramadan, sifat Rasulullah s.a.w yang terkenal dengan dermawan dan sikap ambil berat Baginda terhadap umatnya lebih menonjol dan terserlah.

6. Menunaikan ibadat umrah.

Ibadat umrah merupakan amalan sunat yang amat digalakkan pada bulan Ramadan kerana ganjarannya yang berlipat kali ganda berbanding jika dilaksanakan pada bulan-bulan lain. Namun demikian, amalan sunat ini hanyalah bagi mereka yang mempunyai kemampuan untuk melakukannya sama ada dari segi fizikal dan kewangan.

7. Menjalankan aktiviti dakwah dan bersosial.

Seiring dengan kelebihan dan manfaat Ramadan, baginda s.a.w menjadikan bulan ini sebagai bulan yang penuh dengan amalan dan aktiviti yang berfaedah dan positif. Selain amalan yang dinyatakan, Baginda Rasulullah s.a.w juga aktif melakukan kegiatan dakwah, aktiviti sosial, bermusafir dan berjihad di jalan Allah. Sebagai contoh, dalam tempoh sembilan kali Ramadan yang dilalui oleh Rasulullah s.a.w, baginda melakukan perjalanan ke Badar pada tahun kedua Hijrah, Mekah pada tahun kelapan Hijrah dan ke Tabuk pada tahun kesembilan Hijrah.

Selain itu, Rasulullah s.a.w juga turut mengirimkan enam pasukan jihad yang secara tidak langsung dipimpin oleh Baginda. Baginda juga melangsungkan perkahwinan puterinya, Fatimah dengan Ali bin Abi Talib, mendirikan rumah tangga dengan Hafsah dan Zainab serta meruntuhkan berhala-berhala Arab pada bulan Ramadan.

Sesungguhnya, bertitik-tolak daripada amalan-amalan yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. sepanjang Ramadan tersebut hendaklah kita sama-sama jadikan bulan Ramadan sebagai sekolah latihan untuk membentuk individu Muslim yang benar-benar bertakwa dan mampu menyeimbangkan antara tuntutan kebendaan dan tuntutan kerohanian, antara ajakan nafsu amarah bissu (nafsu buas) kepada nafsu al-mutmainnah (nafsu tenang).

Dalam tempoh sebulan dalam setahun, kita dikehendaki berlatih untuk mendisiplinkan diri supaya tingkah laku kita sesuai dengan tuntutan agama. Tempoh itu adalah suatu masa yang cukup sekiranya kita menggunakan sepenuhnya untuk mempersiapkan diri kita untuk menghadapi sebelas bulan yang mendatang.

Dengan melakukan ibadah puasa, kita dilatih dan dididik untuk menanamkan kemahuan yang kuat dan keazaman yang kukuh, kerana orang yang berpuasa adalah orang yang berjuang dan berjihad melawan kehendak hawa nafsu yang ada dalam dirinya semata-mata kerana ingin mendapat keredhaan Allah s.w.t.

Selain itu, puasa juga dapat memupuk dan menyuburkan lagi sifat amanah dalam diri seseorang kerana dengan berpuasa seseorang itu berlatih supaya selalu bertanggungjawab dan bermuraqabah dengan Allah dalam semua urusannya. Ia menahan lapar dan dahaga kerana Allah s.w.t. semata-mata tanpa adanya penguasa yang lain selain Allah s.w.t. Kesedaran dalaman (batin) ini suatu penghayatan kepada sifat ihsan, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

Ihsan itu ialah bahawa kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihatnya, sekiranya kamu tidak dapat melihat-Nya maka sesungguhnya Ia (Allah) melihat kamu.

Puasa juga melatih orang Islam bagi mendapat ketahanan diri supaya tidak dihinggapi oleh penyakit bakhil dan terlalu sayangkan harta dan tenaga. Dengan latihan ini, para pelatih (orang yang berpuasa) merasa sendiri bagaimana kesusahan dan penderitaan lapar dan dahaga serta kesengsaraan orang fakir, miskin dan mereka yang menderita.

Oleh itu, jelas kepada kita, apa yang disebutkan merupakan sebahagian daripada hikmah yang dapat diperoleh dari Ramadan dan amalan-amalan Rasulullah s.a.w. yang kalau difahami dan diamalkan, maka sudah cukup untuk memberi suatu ketahanan dalaman kepada umat Islam bagi menghadapi cabaran dan rintangan sepanjang kita mengerjakan ibadah puasa yang diwajibkan.