Monday, January 1, 2007

Islam galak hubungan erat antara jiran elak perbalahan

Oleh Ahmad Tarmizi Zakaria
(Berita Harian - 1 Januari 2007)

KEMAKMURAN sesebuah negara amat bergantung kepada sejauh mana kemantapan dan keutuhan hubungan dalam setiap lapisan masyarakat. Hubungan yang erat sesama anggota masyarakat adalah ciri masyarakat yang berkualiti iaitu sebuah masyarakat yang bukan saja berjaya mewujudkan suasana harmoni dan aman, bahkan menjadi aset paling penting kepada negara.

Islam menekankan pentingnya hubungan erat di kalangan masyarakatnya.

Mengapa kita perlu berjiran? Islam amat menitikberatkan hubungan kejiranan kerana ia satu daripada cara hidup Islam. Ia memainkan peranan yang amat penting dalam menjana satu kehidupan setempat yang aman dan harmoni yang boleh memberi kemudahan, kelapangan dan jalan keluar bagi setiap kesulitan atau masalah.

Tuntutan supaya menjalinkan hubungan baik sesama jiran dijelaskan dalam firman Allah SWT yang bermaksud: “ Dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh, orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki". (Surah An-Nisa':36).

Bagi memantapkan hubungan kejiranan dalam masyarakat, maka semestinya terlebih dahulu kita menyedari keperluan hidup berjiran. Antaranya adalah :

• Bantuan ketika kecemasan

Jiran adalah orang yang paling hampir dengan tempat tinggal kita. Justeru, jiran paling dekat untuk memohon pertolongan.

Alangkah beruntungnya mereka yang mempunyai jiran yang sedia menolong. Pertolongan seperti inilah yang amat diperlukan pada masa kecemasan, sementara menunggu bantuan pihak berwajib atau sanak saudara.

• Menambah kenalan

Mempunyai jiran yang berbeza latar belakang seperti pekerjaan, pendidikan, agama, bangsa, keturunan, budaya, adat resam dan sebagainya akan menambahkan lagi pengetahuan dan kenalan kita.

Mempunyai kenalan yang ramai dan rapat banyak memberi manfaat kepada kita. Antaranya mendapat tunjuk ajar dan nasihat dalam sesuatu bidang ilmu atau kepakaran lain yang dimiliki oleh jiran kita.

• Menjamin keselamatan setempat

Jiran yang sepakat dan bersatu padu mampu menjamin keselamatan kawasan setempat daripada sebarang ancaman kecurian, pecah rumah, penyalahgunaan dadah, penculikan, samseng dan sebagainya. Ini dapat dilakukan sama ada melalui Rukun Tetangga, Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung atau kempen kesedaran.

• Menjaga keharmonian masyarakat

Segala perkara yang mencemar keharmonian dan kesejahteraan masyarakat dapat dicegah dengan semangat kerjasama, prihatin dan kesatuan sesama jiran. Gejala sosial seperti khalwat, penderaan kanak-kanak dan banyak lagi kes jenayah dapat dibendung jika jiran memainkan peranan dan mengambil inisiatif melaporkannya kepada pihak berkuasa.

Adakah kita perlu tunggu sehingga gejala tersebut menimpa ke atas ahli keluarga kita barulah kita hendak memperkukuhkan hubungan sesama jiran? Oleh itu, membina ikatan yang kuat sesama jiran adalah syarat utama bagi menjamin keharmonian masyarakat dan kawasan yang kita diami.

• Menjaga kebajikan penduduk setempat

Jiran yang hidup dalam suasana bekerjasama dan mengambil berat antara satu sama lain sudah semestinya dapat menjana satu program atau aktiviti yang menyumbang kepada kebajikan masyarakat setempat. Pelbagai jawatankuasa boleh diwujudkan seperti jawatankuasa kemajuan pembelajaran anak, jawatankuasa pembangunan insan dan lain-lain aktiviti berfaedah.

Semua ini menjadikan kebajikan masyarakat setempat baik anak, remaja, ibu bapa dan sebagainya sentiasa terjamin dan terpelihara.

• Memupuk perpaduan

Perpaduan antara kaum adalah kunci kemakmuran dan kesejahteraan negara kita. Jiran yang baik adalah jiran yang berjaya memupuk semangat toleransi dan saling mempercayai. Sekiranya ini diabaikan maka lambat-laun ia akan mencetuskan bibit permusuhan dan perkauman yang akhirnya merebak kepada huru-hara, perpecahan dan perbalahan.

No comments: